liefde voor trapgevels. De regeering ging, zooals
is aangetoond, voor. Reeds in 1595 werd de Waag
echter reeds in meer klassieken stijl gebouwd. De
ontwerpers waren twee Haarlemmers, de glas
schilder Willem Thibaut en de schilder Cornelis
Cornelisz, toen de voornaamsten onder degenen
die door Italië beïnvloed waren, de zoogenaamde
romanisten. Men bespeurt hier in het bijzonder
den invloed der Florentijnsche paleizen in de con
touren van de groote stukken blauwgrijze Namen-
sche steen, die het gebouw een des te zwaarder
karakter geven, doordat de oorspronkelijke balus
trade is weggenomen. Maar ook hier is de hand
van Lieven de Key af te lezen in vensteromlijs
tingen, kroonlijst en den boeienden zijingang aan
hel Spaame.
Na 1597 nadert De Key door sterker profileerin
gen en uiterst plastische opvattingen de zooge
naamde Weser-renaissance, een wisselwerking lus-
schen De Key en Duitsche architecten, ook in het
Leidsche stadhuis duidelijk merkbaar.
Nadat in dezen stijl De Key aan de Zuidzijde van
de St. Bavo een Doopkapel had gebouwd, kreeg hij
in 1601 opdracht op de Groote Markt een vleesch-
hal te bouwen.
54