liefde voor trapgevels. De regeering ging, zooals is aangetoond, voor. Reeds in 1595 werd de Waag echter reeds in meer klassieken stijl gebouwd. De ontwerpers waren twee Haarlemmers, de glas schilder Willem Thibaut en de schilder Cornelis Cornelisz, toen de voornaamsten onder degenen die door Italië beïnvloed waren, de zoogenaamde romanisten. Men bespeurt hier in het bijzonder den invloed der Florentijnsche paleizen in de con touren van de groote stukken blauwgrijze Namen- sche steen, die het gebouw een des te zwaarder karakter geven, doordat de oorspronkelijke balus trade is weggenomen. Maar ook hier is de hand van Lieven de Key af te lezen in vensteromlijs tingen, kroonlijst en den boeienden zijingang aan hel Spaame. Na 1597 nadert De Key door sterker profileerin gen en uiterst plastische opvattingen de zooge naamde Weser-renaissance, een wisselwerking lus- schen De Key en Duitsche architecten, ook in het Leidsche stadhuis duidelijk merkbaar. Nadat in dezen stijl De Key aan de Zuidzijde van de St. Bavo een Doopkapel had gebouwd, kreeg hij in 1601 opdracht op de Groote Markt een vleesch- hal te bouwen. 54

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1942 | | pagina 58