Het is niet mogelijk alle namen van de Haarlem-
sche schilders uit de 17de eeuw hier te vermelden.
Naast blijkbaar vele opdrachten in portretten van
regenten en vermogende stadgenooten, schilder
den de Haarlemsche artisten bij voorkeur land
schappen om de stad. Aan Philips Wouwerman
is door een vroeg negentiende eeuwsch opschrift
op zijn oude woonhuis „De Bloempot", Bakenes-
sergracht 55, de herinnering vastgelegd. Zeer ge
zocht waren de genrestukken der Haarlemmers,
die zelfs op de jaarmarkten vele koopers vonden
bij burgers en boeren. In tegenstelling met de tee
kenaars uit de 18de eeuw, werden slechts weinig
schilders uit den bloeitijd als P. van Saenredam
aangetrokken tot het stadsschoon. Het waren in
het laatste der 17de en het begin der 18de eeuw
Nicolaas van Berchem, de beide Berckheyde's,
Job en Gerrit, en nog later Vincent van der Vinne
Laurensz.
In alle eeuwen van zijn bestaan hebben schilders
zich tot Haarlem aangetrokken gevoeld. Waar
schijnlijk was hierbij ook van invloed de eigen
aardig heldere belichting van stad en directe om
geving, door de lichtreflexen zoowel van het Haar
lemmermeer als van de zee, een belichting, die
nog ieder opvalt die met de electrische tram het
onbebouwde deel van de Leidsche Vaart bereikt.
De bebouwing van die vaartkade omstreeks 1880
98