Het is niet mogelijk alle namen van de Haarlem- sche schilders uit de 17de eeuw hier te vermelden. Naast blijkbaar vele opdrachten in portretten van regenten en vermogende stadgenooten, schilder den de Haarlemsche artisten bij voorkeur land schappen om de stad. Aan Philips Wouwerman is door een vroeg negentiende eeuwsch opschrift op zijn oude woonhuis „De Bloempot", Bakenes- sergracht 55, de herinnering vastgelegd. Zeer ge zocht waren de genrestukken der Haarlemmers, die zelfs op de jaarmarkten vele koopers vonden bij burgers en boeren. In tegenstelling met de tee kenaars uit de 18de eeuw, werden slechts weinig schilders uit den bloeitijd als P. van Saenredam aangetrokken tot het stadsschoon. Het waren in het laatste der 17de en het begin der 18de eeuw Nicolaas van Berchem, de beide Berckheyde's, Job en Gerrit, en nog later Vincent van der Vinne Laurensz. In alle eeuwen van zijn bestaan hebben schilders zich tot Haarlem aangetrokken gevoeld. Waar schijnlijk was hierbij ook van invloed de eigen aardig heldere belichting van stad en directe om geving, door de lichtreflexen zoowel van het Haar lemmermeer als van de zee, een belichting, die nog ieder opvalt die met de electrische tram het onbebouwde deel van de Leidsche Vaart bereikt. De bebouwing van die vaartkade omstreeks 1880 98

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1942 | | pagina 108