werkstukken van anonymi en te Terkaple en te
Kimswerd de beeldhouwwerken van den Fries Jacob
Lous of Louws). De beste voortbrengselen moeten
steeds gedateerd worden omstreeks 1600. In de vol
gende eeuw zijn de beeldhouwers nog slechts bij uit
zondering opgewassen tegen hun taakhet leveren
van een groot en tevens harmonisch werkstuk is dan
een zeldzaamheid geworden, ofschoon de vraag daar
naar toch nog gebleven was.
En nu, van de zoojuist behandelde categorie komen
we vanzelf tot een andere, welke in de XVIIe eeuw
vooral geliefd wasdie met het gedicht.
De zerk van den Raadpensionaris Pieter Steijn, (f
1772) in den Haag heeft een vierregelig versje en
ieder heeft wel eens gehoord van de regels op den
steen voor Dirck Volckertsz. Coornhert, die in 1590
te Gouda begraven werd
Hier Rust
Wiens Lust
„En Vreugd
„Was Deugd
Even bekend zijn de vele in 't Latijn gestelde verzen,
soms zelfs raadseltjes inhoudende op de weergave van
een jaartal, dat dan door toepassing van hoofdletters
in het vers verwerkt werd (chronicum of tijdvers).
Het Grieksch, dat ook voorkomt, evenals in zeldzamer
gevallen het Hebreeuwsch, wijst met het bovenstaan
de er weer eens op, hoezeer bij onze voorouders de
oude talen in eere waren.
Niét alleen hoogdravend of van klassieke versie waren
zulke gedichten. Op dat gebied waren de dorpsschool
meesters vaak de leveranciers. Wat zij aan scheppin
gen gepraesteerd hebben, vinden wij maar al te dik
wijls komisch, terwijl wij in deze den tijdgenoot toch
niet anders dan van „goede trouw" mogen verdenken.
96