De tafel begint thans de aandacht te vragen, daar ze als eettafel niet meer na het maal opgeborgen wordt. De hoofdvormen zijnde wangen- en de kolompoot- tafel, beide onder invloed van Italië en Frankrijk. Bij de eerste zijn de wangen, gebeeldhouwd met sterk gebogen fantastische dierfiguren, onderling verbon den door voetregels. Zijn de tafels groot, dan versterkt men ze over de lengte in het midden door kolonnetten met bogen onderling verbonden. In de 2e helft der eeuw vermindert de belangstelling voor de wangen tafel en wordt de kolompoottafel algemeener. Bij het eenvoudige type daarvan zijn de pooten cylindrisch bij de rijkere meubels maakt men de kolommen over eenkomstig de ordeboekendorisch, toskaansch enz. Al deze ronde vormen worden op de draaibank ver vaardigd. Het tafelblad rust op een raamwerk, dat bij groote tafels zóó gebouwd is, dat men de bladen kan uittrekken. Meer dan in het vorig tijdvak begint dit in het orkest van het huisraad zijn partij mee te blazen. Daarbij zullen sommige vormen verdwijnen en andere ver schijnen. De bank, waarop de mensch zit bij den maaltijd of bij het vuur, verliest in het verloop dezer eeuw, evenals de „sittekist", haar groote beteekenis als zitmeubel, naarmate de stoel meer in gebruik komt. De zetel uit de laat-gothiek handhaaft zich, doch het 57 3. WERKMEUBEL 4. ZITMEUBEL

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1942 | | pagina 60