neelen. Dit laatste geldt ook voor de deur, waarbij
men eveneens het briefpaneel vervangt door een vlak
paneel, omlijst door fijne profileering.
Zoowel de lambrizeering als de vensters en deuren
vormen ook nu een sterk kleurencontrast met de sober
gewitte muren. Slechts bij hooge uitzondering komt
op het eind der 16e eeuw boven de wandbetimme-
ring in het rijke koopmanshuis het goudleer voor.
Over Vlaanderen, waar het reeds in de 15e eeuw
bekend is en dat het uit Spanje als erfenis der Moor-
sche cultuur kreeg, komt het hierheen.
Bij de zoldering zet men de overlevering van moer
en kinderbinten voort. Slechts de versieringen van
kraag-steenen en de profileering van sleutelstukken
toonen het nieuwe gebeuren der renaissance-bewe-
ging-
De schoorsteen als bouwdeel blijft constructief het
zelfde, hoewel de voorsprong grooter wordt en de
vorm verandert. Rustten vroeger de kraagsteenen op
geprofileerde wangen, thans komen daarvoor in de
plaatspilasters, karyatiden en hermen. De horizon
tale balk, die den boezem draagt, krijgt tot afdekking
een sterk vooruitspringende kroonlijst, waarop voor
werpen worden geplaatst. Aanvankelijk gaat de boe
zem nog schuin omhoog, maar langzamerhand wordt
de vorm daarvan rechthoekig en breeder. Had vroe
ger de schouw een hoogte-werking; zoo krijgt ze nu
meer een breedte-werking, welke wijziging samen
hangt met de nieuwe kunstopvatting der renaissance,
die terug gaat op de antieken, waar een breedte
accent en horizontale werking de gansche bouwkunst
53