De vloer, zoolang deze van hout is, ondergaat geen verandering. Voor de meer gegoede woning, waar hij van steen is, taant de vroegere lust om ingewikkelde patronen van groote en kleine geglazuurde tegels in velerlei kleuren te maken. Voortaan zullen zich deze gaan beperken tot gele en roodbruine tegels van een zelfde formaat en langzamerhand komt het wit- zwarte dambord-motief hiervoor in de plaats. De wanden blijven wit gekalkt, maar de beschieting met hout wordt algemeener. De briefpaneelen en hun meer fantastische uitloopers met x-vormige bandver sieringen, omringd door wingerdbladen, druiven trossen e.a., verdwijnen in het tweede kwart der eeuw. Men vervangt ze door paneelen met ornamen- tale en figurale voorstellingen ontleend aan de renais sance motieven. Anderzijds ziet men dat de stijlen met relief-ornament versierd worden en de paneelen vlak blijven. Zoodoende komt de schoone werking van het wagenschot beter tot haar recht, te meer, daar men die paneelen omlijst door fijne, in-verstek- omloopende profielen. Na 1540 vertoont de lambri- zeering, ongeveer twee derde van de kamerhoogte opgetrokken, een meer architectonische indeeling vanplint, pilasters of half-zuiltjes en kroonlijst. Het gestoken ornament verhuist naar de pilasters, de on dergedeelten der zuiltjes en vooral naar het fries van de kroonlijst. De vensters worden, gelijk vroeger, in houten of steenen kruiskozijnen aangebracht. Daarbij valt de aanloop naar het 17e eeuwsche kruiskozijn, waar het kalf te halver hoogte ligt, reeds waar te nemen, want 5i

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1942 | | pagina 54