HOOFDSTUK II BINNENHUIS EN MEUBELS IN DE 16e EEUW INLEIDING Sterk was de West-Europeesche gothiek met ons volk vervezeld. Eerst langzaam en geleidelijk zal in de 16e eeuw haar glans verbleeken door de opkomende nieuwe ideeën uit het Zuiden. Wat toch was geschied In Italië had op het einde der Middeleeuwen een diepgaande wijziging in het denken plaatsgegrepen. Nog eenmaal werd daar de bodem der klassieke Grieksche en Romeinsche cultuur open geploegd. Deze wereld van ideeën rees omhoog, en gelouterd door 14 eeuwen Christendom, voerde dit alles tot het „humanisme", dat de waardigheid van den aard- schen mensch in het middelpunt der belangstelling plaatste. Daarbij had men de overtuiging, dat de klas sieke letteren en wijsbegeerte in staat waren den mensch een geestelijke vrijheid te verschaffen, en wer den deze, en niet minder de klassieke kunst, met ijver bestudeerd. Vandaar dat de Italianen spraken van een „rinascimento" (renaissance) of wedergeboorte der kunst. In geenen deele bedoelde dit te zijn een na volging, doch men meende dat de geestelijke waar den daarin verscholen, nieuwe kracht konden geven bij het scheppen van kunst. Sinds begin der 15e eeuw worden dan door de Ita- liaansche bouwmeesters de oude monumenten, waar aan Italië zoo rijk is, bestudeerd, opgemeten en in teekening gebracht. Verhoudingen worden vastge- 37

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1942 | | pagina 40