boven een sterk geprofileerd plint de basis is voor de hoek- en middenstijlen. Bij de onderkast zijn deze versierd als pilasters, waarop de spekstukken herinne ren aan een sokkel, de ingelegde palissander houten biezen aan cannelures, en de gesphangers aan een kapiteel. De deuren hebben kornispaneelen. Een met schalm-motief gestoken regel scheidt de onder- van de bovenkast. Deze laatste is ingedeeld door leeuwen consoles met ringen, in twee lage deuren met moresk- cartouches. De kap bestaat slechts uit een eenvoudig geprofileerde afdeklijst. 22. Beeldenkast. Deze staat op lage-, vroeger wel licht hooge- bolpooten, en is ingedeeld in een voet, een vierdeelig lichaam en een kap. De voet met lade bestaat uit een zwaar geprofileerd plint van drie leeuwenconsoles, waartusschen versierde paneelen, en een afdeklijst, welke dienst doet als voet van het lichaam der kast. Dit laatste bestaat uit drie halve zuilen met versierde schachtvoeten, cannelures en ko- rinthische kapiteelen, en ten slotte een kroonlijst de voorzijde van een lade bestaande uit leeuwen maskers en gebeeldhouwde jachttafereelen. Alle pa neelen der deuren hebben eveneens gebeeldhouwde voorstellingen, die hier ontleend zijn aan 16e eeuw- sche prenten van Maerten van Heemskerck. De bo venkast heeft drie hoog-relief karyatiden, voorstel lende: geloof, hoop en liefde, welke op het hoofd ionische voluten-kapiteelen hebben, die de kap dragen. Deze bestaat uit een laag architraaf, een hoog fries en een kroonlijst. Het fries is ingedeeld 98

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1942 | | pagina 101