boven een sterk geprofileerd plint de basis is voor de
hoek- en middenstijlen. Bij de onderkast zijn deze
versierd als pilasters, waarop de spekstukken herinne
ren aan een sokkel, de ingelegde palissander houten
biezen aan cannelures, en de gesphangers aan een
kapiteel. De deuren hebben kornispaneelen. Een met
schalm-motief gestoken regel scheidt de onder- van
de bovenkast. Deze laatste is ingedeeld door leeuwen
consoles met ringen, in twee lage deuren met moresk-
cartouches. De kap bestaat slechts uit een eenvoudig
geprofileerde afdeklijst.
22. Beeldenkast. Deze staat op lage-, vroeger wel
licht hooge- bolpooten, en is ingedeeld in een voet,
een vierdeelig lichaam en een kap. De voet met lade
bestaat uit een zwaar geprofileerd plint van drie
leeuwenconsoles, waartusschen versierde paneelen,
en een afdeklijst, welke dienst doet als voet van het
lichaam der kast. Dit laatste bestaat uit drie halve
zuilen met versierde schachtvoeten, cannelures en ko-
rinthische kapiteelen, en ten slotte een kroonlijst
de voorzijde van een lade bestaande uit leeuwen
maskers en gebeeldhouwde jachttafereelen. Alle pa
neelen der deuren hebben eveneens gebeeldhouwde
voorstellingen, die hier ontleend zijn aan 16e eeuw-
sche prenten van Maerten van Heemskerck. De bo
venkast heeft drie hoog-relief karyatiden, voorstel
lende: geloof, hoop en liefde, welke op het hoofd
ionische voluten-kapiteelen hebben, die de kap
dragen. Deze bestaat uit een laag architraaf, een
hoog fries en een kroonlijst. Het fries is ingedeeld
98