houten bovenbouw naar ontwerp van Jacob of Joost Bilhamer (afb. 52). Merkwaardig is het verschil met den kruistoren van St. Bavo te Haarlem (afb. 34), die een 45 jaren ouder isdaar een opeenstapeling van vier ge ledingen, die met hun hoekbeeren sterk aan steenarchitectuur herinneren, te Amsterdam veel meer een echt houten bouwwerk met rechte of gewelfde dakvlakken. Positieve renaissancevormen als de frontons van de zeer gelukkig aangebrachte wijzerplaten en op het eerste open achtkant alsmede de obelisken, een vertaling van de gothische fialen, zijn in het geheel gezien niet van overgroote beteekenis. Toch speurt men een veranderde gesteldheid in de behandeling van het in den grond gothische gegeven. Een renaissancetoren is het nog niet, maar ook geen zuiver gothisch werk. Inderdaad, de Oudekerkstoren is een mijlpaal in de ontwikkeling, omdat hier het reeds traditioneele bouwelement, dat de luchtige houten torenbekroning was, met vaste hand in voor dien tijd modernen zin wordt uitgewerkt. De bovenbouw van den Oudekerkstoren is, om een zonderlinge beeld spraak te gebruiken, de grondslag, waarop de architectuur van de eerstvolgende halve eeuw kan doorwerken alvorens het heele genus voorgoed uit den tijd raakt. Na een korte tusschenpoos tijdens het begin van den 80-jarigen oorlog volgt een heele 88

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1941 | | pagina 88