den Amersfoortschen toren is met behulp van de steunbeeren een zeldzaam gevoelige om lijning uitgewerkt. In de hoogste mate be wonderenswaardig zijn de fijne, teere ver houdingen der drie geledingen tegenover elkander. Opmerking verdient ook, dat te Amersfoort de détails nergens te gecompli ceerd of peuterig worden, zij overwoekeren niet en houden steeds juisten maat .Een schil derachtig element levert hier de afwisseling van baksteen en bergsteen, welke laatste beneden aan de eerste geleding bescheiden, aan de tweede overvloediger, en aan de lan taarn bij uitsluiting is toegepast. Het trap- torentje tegen de lantaarn, dat van sommige kanten gezien sterk in de contouren mee spreekt, geeft nog een bijzondere bekoring, en doet inderdaad den toren zweemen naar een Madonnabeeld. Het komt ons in het geheel niet onmogelijk voor dat zulk een gelijkenis met een Mariagestalte den bouwmeester zelf voor oogen heeft gestaan, temeer, daar de stichting van de kerk te danken was aan het vinden van een miraculeus houten beeldje van de H. Maagd. Wanneer men den Lieve-Vrouwe-toren van Amersfoort begon, is niet bekendmen weet alleen, dat hij in 1471 in aanbouw was. Hij is dus enkele tientallen jaren ouder dan de toren van Renen, die in 1492 werd begonnen en in 1531 voltooid was. Dit verschil in leef- 42

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1941 | | pagina 42