den schrijver, staat de veelzeggende Nota Cohorn fameux Ingénieur Hollandois a rasé les Ouvrages a Come (hoornwerken) de cette place en y établissant son systême". 5. een sterkere bedekte weg, in de zg. wapenplaatsen voorzien van steenen flankeeringswerken of „loge menten", gedekt door aarden „traversen" en afge sloten door palissaden. 6. verlaagd en daardoor aan het gezicht van den aan valler onttrokken metselwerk der bekleedings- muren. Tenslotte zij nog opgemerkt dat Coehoorn, om het ingraven bij den aanval zooveel mogelijk te beletten „den horisont of het effen Maiveld slechts vier voeten (d.i. ong. 1.25 m.) hoger (legt) als het ordinaris somerwater, gelijk wij dat in onse Vereenigde Pro- vintien op vele plaatsen vinden". Door al deze wijzigingen, waarmede hij verder ging dan zijn tijdgenooten, die evenals hij in de oorlogen van 1672 en volgende jaren waren geschoold, haalde Coehoorn zich uiteraard veel kritiek op den hals. Zoo werd hij, wegens een in 1680 door hem gemaakt ont werp voor de verbetering van Coevorden, welke stad van ong. 1600 af tot in het midden der 19e eeuw steeds een zeer belangrijke vesting is geweest, bestreden door den Kapitein-Ingenieur Louis Paen. De daaruit voortgekomen pennestrijd, bekend als „de Twist der Vijfhoecken", was niet minder vinnig dan die tusschen Melder en Ruse en liep zoo hoog, dat de partijen de beslissing wilden opdragen öf aan „de Heeren Profes soren tot Franeker" öf aan „Monsieur Vauban", waar toe het echter niet schijnt te zijn gekomen. Coehoorn's hoofdwerkzaamheid als Ingenieur valt eerst in de jaren 16951704 toen hij als Oppervesting- bouwmeester der Republiek o.a. de vestingen Gro ningenDeventerZutphenArnhem, Doesburg, Nijmegen, Bergen op Z°om (afb. X), Gr ave (Ham-

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1941 | | pagina 37