Hoe zag Amsterdam er uit in de tweede helft der 19e eeuw? Een doode, saaie stad. In de haven weinig sche pen, want de groote houten zeilschepen en de nieuwe ijzeren schepen konden niet meer binnen komen, omdat de haven bij Pampus dichtgeslibd was. Daarom bleven ze bij den Helder liggen om daar gelost te worden in kleinere vaartuigen, die door de tot een kanaal verbon den poldervaarten, het Noord-Hollandsch kanaal, de stad bereikten. Het Noordzeekanaal moest nog gemaakt worden om de haven weder tot bloei te brengen. De grachten waren stille wateren, waarin de ronde boog bruggen zich weerspiegelden. De koetshuizen van de grachtenpaleizen waar vroeger de statierijtuigen in en uit gingen, waren ledig. De dokter bewoog zich in de sleepkoets door de stad; bij de brug doopte de sleeper de smeerlap even in de gracht, opdat de tocht brugop- waarts beter zou slagen en de hulp van den bruggetrek- ker er niet bij noodig zou zijn wegens zijn honoreering met één cent, want er waren vele kar-ga-door's in Am sterdam. De laatste was tot voor kort bij de wipbrug in den Hoogte Kadijk. Toen de eerste paardentram op een ijzeren baan door de stad gelegd werd van de Muider- poort naar den Dam en langs de Schans, stonden bij de bruggen losse paarden die dezelfde functie vervulden. Ter onderscheiding hadden de twee verschillende trams een groen en een rood licht. Daarom is lijn 9 nu nog groen en lijn 10 rood. Zij hadden de primeur. Buiten de stad kon men wandelen langs de Buitensingel gracht. De behoefte aan frisch wonen buiten de stad deed huizenrijen ontstaan langs de bestaande wegen. Dat zou men nu lintbebouwing noemen. Die huizen wa ren gemaakt naar het voorbeeld van de huizen in de smalle straten van de oude stad, waar door den achter uitgang eengezins huizen tot bewoning door vele gezin nen geworden waren. Zoo ontstonden de huizen met don kere houten trappen en alkoven, elke verdieping voor een ander gezin, vier of vijf keer boven elkaar. De Pijp 81 6

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1941 | | pagina 90