73 ten, de gegoeden onder hen zich vestigden aan de grach ten over den Amstel, aan de „Oude zijde", de Nieuwe Heerengracht en Nieuwe Keizersgracht. Ook voor een stukje buiten was gezorgd, voor de Plan tage, een park, een tuin in de stad, ontworpen in de helft der 17e eeuw. Welk een ver vooruitziende blik! Aan deze Plantage, die later wel wat anders gemaakt werd dan eerst geteekend was, heeft onze tijd de ruime Plantage Middenlaan en den tuin van Artis Natura Artis Magistra te danken. Ook voor de haven was gezorgd, want dat was de levensader van Amsterdam. De vele remmingwerken boden overdadig gelegenheid voor ligplaats van zee schepen. De toegangen tot Damrak, Waalseiland en vele andere binnenhavens, gaven den kleinen schepen gelegenheid binnen de stad te komen, temeer omdat ver schillende bruggen een oirgat hadden, waardoor de schepen met staanden mast onder de brug doorgingen. Het Oostelijk deel van de haven was voor de Admirali teit. Daar werden de houten oorlogsschepen gemaakt en alles wat daarbij behoorde. Het groote gebouw, het Admiraliteitshuis, bewaart er de herinnering aan, even als de Oostelijke eilanden Kattenburg, Wittenburg en Oostenburg, in tegenstelling met de Westelijke eilanden Prinseneiland, Bickerseiland en Realeneiland, die aan den zeehandel gewijd waren. Zoo groeide Amsterdam van de helft der 17e eeuw, bin nen den ruimen vestinggordel zooals Daniël Stalpaert dien teekende, naar alle waarschijnlijkheid naar een aan wezig ontwerp van Hendrick de Keyser en aangepast naar de nieuw ontstane behoeften. De visie, de groote greep, de grachtenbundel, is van de Keyser, maar veel meer weten we daar niet van, omdat er niets van be waard is gebleven. De totstandkoming hebben we voor een groot deel te danken aan de groote kaart van Daniël Stalpaert, die bovendien een werkzaam aandeel had in de uitvoering van het vestingstelsel, aan tal van bouw-

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1941 | | pagina 82