47 HOOFDSTUK IV HET AMSTERDAM VAN P1ETER BAST Waanneer we de bekende kaart van Pieter Bast, die alom in reproductie bekend is, vergelijken met die van het vorige hoofdstuk, dan treffen enkele belangrijke verschillen. Eerst de teekenwijze, heel fijne, dunne lijn tjes. De kaart is een kopergravure, afgedrukt met kope ren platen waarin de lijntjes gekrast zijn. Dat is heel wat anders dan een houtsnede. De bewerking is net an dersom. Bij een houtsnede wordt de teekening negatief - in den spiegel gezien - op het houtblok gemaakt en dan zoo uitgesneden, dat de lijntjes gespaard blijven. Bij de kopergravure wordt ook in den spiegel geteekend en worden de lijntjes ingekrast in de koperen plaat. Bij deze kunst kan men nog verder gaan, door de kope ren plaat te bedekken met een laag vernis, daarin te tee kenen met een naald en dan te bewerken met een bijten de stof, die in de krasjes het koper verwijdert, zoodat er na verwijdering van de vernislaag iets dergelijks over blijft als bij de ingekraste plaat. Dit is etsen. Het ver- eischt vakkennis om de kopergravure en de ets uit el kaar te houden. De kaart van Pieter Bast is kopergra vure, de oudst bekende kopergravure-kaart van Amster dam, op vier flink groote platen, die netjes aaneen- passen. Een tweede belangrijk verschil is het systeem van ves tingwerk dat om de stad ligt, een gracht met aarden wallen die een bijzonderen vorm hebben, afgeleid van de vroegere steenen muren met muurtorens, doch geheel daarvan afwijkend. Men ziet afwisselend rechte stukken

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1941 | | pagina 50