38 sloot zich aan bij de opdracht, althans bij den smaak van den opdrachtgever, want de havens en de schepen stonden er goed op en op den voorgrond. Verder was gansch de stad er nauwkeurig op afgebeeld, wat niet mogelijk is geweest zonder een voorbeeld of na jaren lange voorstudie. Dit is weder een indirect bewijs dat er vóór het schilderij van Cornelis ten stadhuize iets van een kaart of schilderij van de stad aanwezig was. De kruistocht, waarvoor de Heer van Bossu naar Hol land gekomen was, ging echter niet door. De tijd voor kruistochten was voorbij, ze waren uit de mode. Eras mus en het humanisme hadden hun werk gedaan en had den de menschheid doen begrijpen, dat een kruistocht oorlog beteekent en dat oorlog Goddeloos is. De groote Keizer maakte een reis naar het Noorden van zijn land inplaats van naar het Oosten en deed ook Amsterdam aan en daarom was het niet noodig, dat de Heer van Bossu het schilderij medenam. Zijne Majesteit kon het te Amsterdam bezichtigen. Zoo bleef het schilderstuk te Amsterdam tot den huidi- gen dag en is voor ieder te zien in het Stedelijk Histo risch Museum in de St. Anthonispoort op de Nieuw- markt. Een keer is het schilderij bijna verloren geraakt. Dat was bij den brand van het oude Stadhuis in 1652. Het werd gered, doch was terdege beschadigd. Een on bekende schilder knapte het op en zoo bleef het bewaard tot voor enkele jaren de vaardige hand van een restau rateur de overschildering verwijderde en het oorspron kelijke schilderstuk voor den dag kwam, goed behou den, omdat het bijna drie eeuwen onder een verflaag tegen lucht en licht, rook en stank beschermd gebleven was. De beschadigingen werden aangevuld en het ge heel gevernist, waardoor Amsterdam een historiestuk bezit zonder weerga, en waarvan een reproductie in kleurendruk verschenen is die binnen ieders bereik is. Hiermede is 't echter niet afgeloopen. Cornelis maakte nog een kaart van Amsterdam, op dezelfde wijze afge-

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1941 | | pagina 41