diensten kon bewijzen, zoodat deze, Graaf Floris V aan Amsterdam een privilege schonk voor tolvrije vaart door Holland.12) Ja, zoo flink groeide de stad, dat haar in het jaar 1300 stadsrechten werden geschonken door Guy van Avesnes. De dijken werden tot straten, de Oostelijke heette Kerk straat, later Warmoesstraat wegens de warmoestuintjes die binnendijks gelegen zullen hebben en het later om gebogen stuk heet nu nog Zeedijk. Daarbuiten was het 'n vochtig, moerassig land, waar de lisch welig tierde in het del, 't veenmoeras. De naam lischdel, liesdel, is bewaard gebleven in de Lange Niezel.13 De straat aan de overzijde heette, omdat daar de eerste molen stond, de Windmolenstraat. Toen later de dijk verlegd werd, verplaatste de naam Nieuwendijk zich over de geheele straat en bleef dijk heeten, heet op den huidigen dag nog Nieuwendijk.14) Zoo taai is de taal in den volksmond, dat wat meer dan vijf eeuwen geleden nieuw heette, nu nog nieuw heet. Langs de Warmoesstraat en langs den Nieuwendijk wer den huizen gebouwd die met hun achtergevels aan het water stonden, om de koopwaar onmiddellijk uit het schip in de huizen te kunnen bergen. Dat deed men ook verderop aan het Rak-in, het Rokin. Daar stonden de huizen aan de Oostzijde langs den weg, die gelegd was door een laag moeras, een nat land, langs de Nes en aan de overzijde op den dijk langs den Amstel, die tevens vee markt was, naar de kalveren de Kalverstraat genaamd. Thans is nog te zien dat de Kalverstraat hoog boven het water, en de Nes laag ligt. Langs Damrak en Rokin was dus het water de weg. Kaden waren er nagenoeg niet. Langs den Westelijken oever van het Damrak kwam het eerst een smalle kade, die geleidelijk verbreed werd tot loswal om vandaar de goederen te brengen naar de Waag die op die Plaets, den Dam stond. De kade langs het Damrak, die door aanplemping op 16

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1941 | | pagina 19