DE BOUWWERELD
ZESDE „HEEMSCHUT'-NUMMER 1923
XXIIE JAARGANG No. 52
26 DECEMBER 1923
AMSTERDAM.
UITGEVER: F. VAN ROSSEN
BOND HEEMSCHUT
lat in de laatste maanden bij Heemschut
omging? Vele belangrijke en vele on
belangrijke zaken. Tot de belangrijkste
behoorden de Mare te Leiden, die nu
niet gedempt wordt, de Boissevainweg te Blaricum
die denkelijk slechts aan één zijde bebouwd zal worden
en dan nog ruim en dus 't fraaie panorama over
Blaricum en Eemnes vrijlaat, de verknoeiing van de
entree van Kampen, dat nog niet beslist is, de ver
nietiging van de schoonheid van Zaandijk, dat nog
hangt en de vestinggracht van Naarden, waarvan de
beslissing wel lang zal duren.
Tot het kleingoed behooren boomen hier en lanen
daar, al maar gevaarlijk verklaarde boomen, waarnooit
een ongeluk mede gebeurt en dan mislukte bouwsels
door dorpsburgemeesters toegezonden voor verbetering.
Een ruim veld ligt nog braak.
De Secretaris,
A. A. Kok.
Naarden's Vestingwerken.
Het D. B. van den Bond „Heemschut" heeft het
volgende schrijven verzonden aan B. en W. van
Naarden
Edelachtbare Heeren,
Nadat de bladen vermeldden, dat het de bedoeling
is in uwe gemeente een verbeterde uitgang te maken
van de bebouwing binnen de vesting naar buiten, ter
vervanging van de zoo gebrekkige Kippenbrug, heeft
de Secretaris van onzen Bond zich ter plaatse op de
hoogte gesteld. In de eerste plaats zij u dank gebracht
voor de welwillendheid waarmede de gemeente-architect
in de gelegenheid werd gesteld alle inlichtingen te
verstrekken. Na inzage van het plan meenen wij het
volgende onder uw aandacht te moeten brengen.
Alhoewel het grootverkeer van Amsterdam naar het
Oooi en verder onzes inziens niet door doch langs de
vesting Naarden behoort geleid te worden, valt niet te
ontkennen, dat de toestand van de bestaande verbinding
van Naarden naar Bussum verbetering behoeft. De
bedekte weg door den wal met de houten brug in
den volksmond zoo terecht als Kippenbrug betiteld,
is een bekend groot ongerief. De bond „Heemschut"
is er dan ook van overtuigd, dat een betere verbinding
in den omtrek van de Turfpoortstraat en gaande naar
de bestaande ophaalbrug gewenscht en noodig is. Het
thans bestaande plan lijkt ons echter wel zeer grootsch
opgevat, terwijl bovendien van de vestinggracht een
groot gedeelte zal worden toegeworpen. Het blijkt
namelijk de bedoeling te zijn het ravelijn, dat on-
middelijk ten Westen van de ophaalbrug gelegen is
af te graven, de gracht tusschen dit ravelijn en den
wal geheel te dempen en dan bovendien nog van de
binnengracht een strook van ongeveer 10 M. aan te
plempen. Het behoeft geen betoog dat door zulk een
daad de beroemde schoonheid van de vestingwerken
van Naarden onherstelbaar zal worden geschaad, zoo
dat een verzet en een protest hiertegen niet kan uit
blijven. Het project dat thans gemaakt is, vormt een
vreemde aansluiting met de binnenstad, aangezien de
dam met de daarin geprojecteerde bruggen niet voor
een straat uitkomt. Stellen wij dat euvel ter zijde, dan
geven wij uw college beleefd in overweging het project
zoodanig te doen herzien dat in het geheel geen gracht
wordt gedempt, en dat de geprojecteerde wegen in
Oostelijke- en in Z.-Oostel. richting zoodanig worden
omgeschoven, dat deze op den bestaanden wal en
niet in de gracht komen. De verbinding van het rave
lijn in vier richtingen te weten in N.-W. richting met
de stad, in Oostel. richting met Bussum, in Z.-Oostel.
richting met de toekomstige bebouwing, in Z.-W.