256 DE BOUWWERELD." C. Electrische" tramweg Hilversum, L a r e nB laricum, Huizen, Bussum. De lijn begint aan het station Hilversum op het emplacement van de stoomtram. In noord -oostelijke richting volgt de lijn den bestaanden stoomtramweg over een afstand van 300 Mdoch gaat dan in dezelfde richting voort langs de achterzijde der perceelen aan den Geuzenweg, kruist de Cruquiusstraat en de Jan van der Heydenstraat en vervolgt haar weg oostelijk midden tusschen den Hoögen Laarderweg en den straatweg LarenHuizen, waarna zij de bestaande stoomtramlijn tot Laren vol^t. Bij Laren wordt deze baan weer verlaten, het Zwarte wegje wordt gevolgd en de lijn bereikt den Blari- cumscheweg, na de Drift en den weg LarenNaarden gekruist te hebben; 100 M. ten zuiden van het eind station komt een verbindingsspoor. De lijn volgt verder in zuid-oostelijke richting den Oud-Blaricumscheweg tot de Torenlaan en bereikt zoo de reeds bestaande baan, welke gevolgd wordt tot Blaricum. Even voor de Protestantsche kerk buigt de lijn af en gaat oostelijk van den ontworpen spoorweg en westelijk van Blaricum verder. Nu buigt de lijn een weinig westelijk en loopt evenwijdig met den straatweg naar Huizen. Van Huizen naar Naarden volgt de lijn den straat weg, welke bereikt wordt bij de bestaande tol600 M. van bedoelde tol is een splitsing naar de Chemische fabriek, ten dienste van het goederenvervoer. De andere tak gaat in zuid-westelijke richting ten oosten van het villapark „de Stukken", waar een verbindingslijn met de eerste tak is. Even voor de kruising met den Zwarteweg buigt de lijn in westelijke richting en gaat daarna noordelijk langs de Bollenlaan en zuidelijk langs het buitengoed „Flevorama" Aan de westgrens van dit landgoed beginnen de af gezande gronden; hier daalt de lijn en gaat onder den ontworpen spoorweg door. De toegang naar Kommer rusten de omliggende landerijen heeft plaats door middel van een viaduct. Na een buiging in westelijke richting loopt de lijn zuidelijk en evenwijdig aan de ontworpen spoorlijn onder A genoemd. Over de zanderij-sloot komt een vaste brug en over den straatweg is een viaduct ontworpen, naast dat van den ontworpen spoorweg. Over een beweegbare brug in de Bussummervaart bereikt de lijn het spoorweg station Bussum. D. ZijtakHakkelaarsbru gM uiderberg. Bij het station van den ontworpen spoorweg buigt de lijn in rioordelijke richting af, kruist den weg de Goog en gaat ten zuid-oosten hiervan naar den Rijks weg, gaat daarna zuid-oostelijk van den verbindingsweg HakkelaarsbrugMuiderberg en krijgt als eindpunt de bebouwde kom der gemeente Muiderberg. Uit kaart en omschrijving blijkt, dat er rekening gehouden is met het advies der Commissie, ingesteld door den Minister van Waterstaat den 12denMei 1921. De lijn toch zal niet gaan door het Naardermeer, doch in zuidelijke richting langs het meer. Ook zal van de buitenplaats „Wisseloord" aan den 's Grave- landscheweg onder Hilversum niet een stuk worcjen afgesneden, doch de lijn laat de buitenplaats „Wissel oord" oostelijk liggen. Wij plaatsen hier nogmaals de kaart, welke wij in ons voorlaatste nummer opnamen, om deze verandering duidelijk te maken. De op die kaart gestippelde richting wordt gevolgd. - Het is te hopen, dat velen aan "de uitnoodiging gevolg geven, om, vóör 30 Augustus 1922, hun be zwaren tegen de lijnen bij den Minister van Waterstaat schriftelijk in te dienen, waarna hun gelegenheid zal worden gegeven, om die mondeling bij Zijne Excellentie toe te lichten. Men zou echter haast veronderstellen, dat, om het voldoen aan die uitnoodiging zoo bezwaarlijk mogelijk te maken, de maand Augustus, als iedereen „buitenaf" is, voor het ter inzage leggen der bescheiden werd gekozen. In de nota van de minderheid der Commissie, welke wij in ons voorlaatste nummer afdrukten, zijn de be zwaren, die uit een oogpunt van behoud der schoonheid tegen de plannen bestaan/duidelfjf"uiteengezet. Maar er is nog een ander bezwaar, waarover de Commissie zich niet mocht uitspreken, doch dat ie.der Nederlander zal maken. De Nederlandsche Spoorwegen werken thans met een tekort van meer dan dertig miilioen. Waar moeten zij dan het geld van daan halen, om een zoo kostbaar werk als het aanleggen dezer lijnen zal zijn, te betalen? Uitde zakken der belastingbetalers mag het zeker niet komen. Wij lezen in „de Ingenieur" het volgende, dat zeer de aandacht verdient. De spoorwegcommissie voor de electrificatie heeft wel degelijk de electrificatie van de lijn Amsterdam Amersfoort in haar plan opgenomen. Het achterwege laten van deze electrificatie brengt voor het Centraal station te Amsterdam nadeelen mede, want daardoor zal men er toe moeten komen, om een gedeelte van de treinen, die nu langs Amsterdam gaan, weder daar te laten eindigen; daardoor zal voor deze treinen Amsterdam weder „kopstation" worden. De overwegingen welke er toe geleid hebben, dat de electrificatie niet tot stand komt, hangen samen met de plannen tot electrificatie van de Gooische Stoimtiam. f H-

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Bouwwereld 1918-1923 | 1922 | | pagina 4