256
DE BOUWWERELD."
C. Electrische" tramweg Hilversum,
L a r e nB laricum, Huizen, Bussum.
De lijn begint aan het station Hilversum op het
emplacement van de stoomtram. In noord -oostelijke
richting volgt de lijn den bestaanden stoomtramweg over
een afstand van 300 Mdoch gaat dan in dezelfde
richting voort langs de achterzijde der perceelen aan
den Geuzenweg, kruist de Cruquiusstraat en de Jan
van der Heydenstraat en vervolgt haar weg oostelijk
midden tusschen den Hoögen Laarderweg en den
straatweg LarenHuizen, waarna zij de bestaande
stoomtramlijn tot Laren vol^t.
Bij Laren wordt deze baan weer verlaten, het Zwarte
wegje wordt gevolgd en de lijn bereikt den Blari-
cumscheweg, na de Drift en den weg LarenNaarden
gekruist te hebben; 100 M. ten zuiden van het eind
station komt een verbindingsspoor.
De lijn volgt verder in zuid-oostelijke richting den
Oud-Blaricumscheweg tot de Torenlaan en bereikt
zoo de reeds bestaande baan, welke gevolgd wordt
tot Blaricum.
Even voor de Protestantsche kerk buigt de lijn af
en gaat oostelijk van den ontworpen spoorweg en
westelijk van Blaricum verder.
Nu buigt de lijn een weinig westelijk en loopt
evenwijdig met den straatweg naar Huizen.
Van Huizen naar Naarden volgt de lijn den straat
weg, welke bereikt wordt bij de bestaande tol600 M.
van bedoelde tol is een splitsing naar de Chemische
fabriek, ten dienste van het goederenvervoer. De andere
tak gaat in zuid-westelijke richting ten oosten van het
villapark „de Stukken", waar een verbindingslijn met
de eerste tak is.
Even voor de kruising met den Zwarteweg buigt de
lijn in westelijke richting en gaat daarna noordelijk
langs de Bollenlaan en zuidelijk langs het buitengoed
„Flevorama"
Aan de westgrens van dit landgoed beginnen de
af gezande gronden; hier daalt de lijn en gaat onder
den ontworpen spoorweg door. De toegang naar Kommer
rusten de omliggende landerijen heeft plaats door middel
van een viaduct.
Na een buiging in westelijke richting loopt de lijn
zuidelijk en evenwijdig aan de ontworpen spoorlijn onder
A genoemd. Over de zanderij-sloot komt een vaste brug
en over den straatweg is een viaduct ontworpen, naast
dat van den ontworpen spoorweg. Over een beweegbare
brug in de Bussummervaart bereikt de lijn het spoorweg
station Bussum.
D. ZijtakHakkelaarsbru gM uiderberg.
Bij het station van den ontworpen spoorweg buigt
de lijn in rioordelijke richting af, kruist den weg de
Goog en gaat ten zuid-oosten hiervan naar den Rijks
weg, gaat daarna zuid-oostelijk van den verbindingsweg
HakkelaarsbrugMuiderberg en krijgt als eindpunt de
bebouwde kom der gemeente Muiderberg.
Uit kaart en omschrijving blijkt, dat er rekening
gehouden is met het advies der Commissie, ingesteld
door den Minister van Waterstaat den 12denMei 1921.
De lijn toch zal niet gaan door het Naardermeer,
doch in zuidelijke richting langs het meer. Ook zal
van de buitenplaats „Wisseloord" aan den 's Grave-
landscheweg onder Hilversum niet een stuk worcjen
afgesneden, doch de lijn laat de buitenplaats „Wissel
oord" oostelijk liggen. Wij plaatsen hier nogmaals de
kaart, welke wij in ons voorlaatste nummer opnamen,
om deze verandering duidelijk te maken. De op die
kaart gestippelde richting wordt gevolgd. -
Het is te hopen, dat velen aan "de uitnoodiging
gevolg geven, om, vóör 30 Augustus 1922, hun be
zwaren tegen de lijnen bij den Minister van Waterstaat
schriftelijk in te dienen, waarna hun gelegenheid zal
worden gegeven, om die mondeling bij Zijne Excellentie
toe te lichten.
Men zou echter haast veronderstellen, dat, om het
voldoen aan die uitnoodiging zoo bezwaarlijk mogelijk
te maken, de maand Augustus, als iedereen „buitenaf"
is, voor het ter inzage leggen der bescheiden werd
gekozen.
In de nota van de minderheid der Commissie, welke
wij in ons voorlaatste nummer afdrukten, zijn de be
zwaren, die uit een oogpunt van behoud der schoonheid
tegen de plannen bestaan/duidelfjf"uiteengezet.
Maar er is nog een ander bezwaar, waarover de
Commissie zich niet mocht uitspreken, doch dat ie.der
Nederlander zal maken. De Nederlandsche Spoorwegen
werken thans met een tekort van meer dan dertig
miilioen. Waar moeten zij dan het geld van daan halen,
om een zoo kostbaar werk als het aanleggen dezer
lijnen zal zijn, te betalen?
Uitde zakken der belastingbetalers mag het zeker
niet komen.
Wij lezen in „de Ingenieur" het volgende, dat zeer
de aandacht verdient.
De spoorwegcommissie voor de electrificatie heeft
wel degelijk de electrificatie van de lijn Amsterdam
Amersfoort in haar plan opgenomen. Het achterwege
laten van deze electrificatie brengt voor het Centraal
station te Amsterdam nadeelen mede, want daardoor
zal men er toe moeten komen, om een gedeelte van
de treinen, die nu langs Amsterdam gaan, weder daar
te laten eindigen; daardoor zal voor deze treinen
Amsterdam weder „kopstation" worden.
De overwegingen welke er toe geleid hebben, dat de
electrificatie niet tot stand komt, hangen samen met
de plannen tot electrificatie van de Gooische Stoimtiam.
f
H-