254
DE BOUWWERELD.
voor het Koninklijk Paleis een terras met opritten,
balustrades, lantaarns en ander fraais gemaakt worden,
waarvoor, om met Janus Tulp te spreken, „het geld
disponibel is", trots den berooiden staat van de
stadskas.
Onze zeevarende vaderen kenden niets verschrikke
lijker, dan een vlag op een modderschuit. Zij zouden
het-terras daar zeker bij vergelijken, als zij het konden
zien. Jacob van Campen zal zich in zijn graf te
Amersfoort omdraaien, als men zijn meesterstuk, dat
toch a]_ zoo geschonden is, nog verder schendt.
Maar, zoo wordt beweerd, het gemeentebestuur heeft
het ontwerp aan het oordeel van de Rijkscommissie
voor de Monumenten onderworpen en deze heeft het
goedgekeurd, omdat het terras vroeger bestaan zou
hebben! Er wordt zooveel beweerd, en wij gelooven
vooralsnog niet, dat deze Commissie, die uit het puikje
onzer geleerden en kunstenaars bestaat en met de
geschiedenis van Amsterdam en zijn bouwkunst uitter-
aard goed op "de hoogte is, zulk een oordeel zou
hebben gegeven, tenzij haar leden, als wijlen Homerus,
in slaap mochten zijn geraakt. Dat één dichter in den
dommel raakte, is tot daaraantoe, doch dat een geheel
college in den dut zit „bestaat niet".
Wij hoorden onlangs het verhaal van een dame,
die, door de tijdsomstandigheden in slechten doen
geraakt, haar beste japon, die een groote vlek had
en van onderen een nog grooter gat, „toonbaar"
meende te kunnen maken, door er een kraag van
kostbare kant, welke zij nog bezat, op te zetten. Maar
toen zij dus op het feest verscheen, werd zij uitgelachen.
Waarom niet liever de kant te gelde gemaakt en de
japon hersteld?
Als wij den Dam het statiekleed der Amsterdamsche
stedemaagd mogen noemen, dan is „de Bisschop" de
groote vlek, „de poel" het groote gat en „het terras"
de kanten kraag. Laat de stedemaagd verstandiger
zijn, dan de dame van ons verhaal en, nu zij den
kraag nog moet koopen, liever beginnen, met de vlek
te verwijderen en het gat te stoppen. Dat zal veel
minder kosten dan de kraag, en haar statiekleed zal
er dan tenminste weder „toonbaar" uitzien.
DE ELECTRISCHE SPOORWEGEN IN HET GOOI
:b
er secretarie van de verschillende gemeenten,
waardoor de ontworpen electrische spoor
wegen zullen loopen, is thans een kaart
dier spoorwegen ter bezichtiging van
belangstellenden nedergelegd. Daarbij is gevoegd de
volgende omschrijving, waarvan wij de voornaamste
deelen cursief gedrukt hebben.
De weg, die bovengenoemde electrische lijnen zullen
volgen, wordt als volgt vastgesteld.
A. De electrische spoorlijn (hoofd-lijn).
Deze begint aan het station W. P. te Amsterdam,
loopt 1800 M. tot ten zuiden van het ontworpen
viaduct, langs den Rijksstraatweg Amsterdam—Laren,
evenwijdig en westelijk van den bestaanden spoorweg
ArasterdamUtrecht en het - rangeer-emplacement
Duivendrecht, buigt dan dalende westelijk af, passeert
de Weespertrekvaart met een beweegbare brug, buigt
dan oostelijk en gaat onder de spoorlijn door. Verder
recht-uit' in oostelijke richting, ongeveer evenwijdig
met den straatweg MuidenLaren en kruist den
straatweg naar Utrecht 300 M. zuidelijk van de
Duivendrechtsche brug en de Diemerlaan 700 M.
ten zuiden van Diemerbrug „a niveau".
Even voorbij genoemde laan gaat de lijn onder de
ontworpen ringlijn om Amsterdam door, stijgt en gaat
met een hooge beweegbare tirug over de Weesper
trekvaart en tevens over den weg daarlangs, daalt
dan en gaat onder de spoorlijn AmsterdamHilversum
door1 en passeert met een hooge brug (even hoog als
de bestaande spoorbrug) het Merwedekanaal.
De lijn daalt dan in den polder, kruist de Papelaan
„a niveau",-de V'echt met een lage beweegbare brug en
de uitwatering van het Naardermeer met een lage
vaste brug.
Na een buiging in zuidelijke richting gaat de lijn,
nagenoeg evenwijdig aan den Rijksstraatweg Amster-,
damLaren, in zuid-oo|telijke richting naar Naarden.
Bij de Hakkelaarsbrug is een kruising „a niveau" van
den weg de zoogenaamde Goog.
Hier is de aftakking naar Muiderberg. De hoofd-lijn
gaat over korten afstand door het Naardermeer, en
splitst zich in de hoofd-lijn naar Naarden en Laren
in rechte strekking, en den zijtak naar Bussumwest
en Hilversumwest.
De hoofdlijn NaardenLaren kruist den weg
NaardenNaardermeer „a niveau", klimt dan en pas
seert de Karnemelksloot met een vaste brug, daalt
dan tot op het Maaiveld en gaat zoo door naar de
Bussummervaart, stijgt met een kleine oostelijke
buiging een weinig en passeert deze op gelijke hoogte
als de bestaande brug bij de Galgesteeg.
De lijn stijgt tot op 100 M. ten noorden van den
Blaricummerweg en passeert den Rijksstraatweg
NaardenLaren met een hoog viaduct. De lijn blijft
hoog, loopt evenwijdig met den Blaricummerweg en
bereikt weldra de hooge gronden van het Gooi. Nu
kruist zij met een vaste brug de verbindingsvaart van