254 DE BOUWWERELD. voor het Koninklijk Paleis een terras met opritten, balustrades, lantaarns en ander fraais gemaakt worden, waarvoor, om met Janus Tulp te spreken, „het geld disponibel is", trots den berooiden staat van de stadskas. Onze zeevarende vaderen kenden niets verschrikke lijker, dan een vlag op een modderschuit. Zij zouden het-terras daar zeker bij vergelijken, als zij het konden zien. Jacob van Campen zal zich in zijn graf te Amersfoort omdraaien, als men zijn meesterstuk, dat toch a]_ zoo geschonden is, nog verder schendt. Maar, zoo wordt beweerd, het gemeentebestuur heeft het ontwerp aan het oordeel van de Rijkscommissie voor de Monumenten onderworpen en deze heeft het goedgekeurd, omdat het terras vroeger bestaan zou hebben! Er wordt zooveel beweerd, en wij gelooven vooralsnog niet, dat deze Commissie, die uit het puikje onzer geleerden en kunstenaars bestaat en met de geschiedenis van Amsterdam en zijn bouwkunst uitter- aard goed op "de hoogte is, zulk een oordeel zou hebben gegeven, tenzij haar leden, als wijlen Homerus, in slaap mochten zijn geraakt. Dat één dichter in den dommel raakte, is tot daaraantoe, doch dat een geheel college in den dut zit „bestaat niet". Wij hoorden onlangs het verhaal van een dame, die, door de tijdsomstandigheden in slechten doen geraakt, haar beste japon, die een groote vlek had en van onderen een nog grooter gat, „toonbaar" meende te kunnen maken, door er een kraag van kostbare kant, welke zij nog bezat, op te zetten. Maar toen zij dus op het feest verscheen, werd zij uitgelachen. Waarom niet liever de kant te gelde gemaakt en de japon hersteld? Als wij den Dam het statiekleed der Amsterdamsche stedemaagd mogen noemen, dan is „de Bisschop" de groote vlek, „de poel" het groote gat en „het terras" de kanten kraag. Laat de stedemaagd verstandiger zijn, dan de dame van ons verhaal en, nu zij den kraag nog moet koopen, liever beginnen, met de vlek te verwijderen en het gat te stoppen. Dat zal veel minder kosten dan de kraag, en haar statiekleed zal er dan tenminste weder „toonbaar" uitzien. DE ELECTRISCHE SPOORWEGEN IN HET GOOI :b er secretarie van de verschillende gemeenten, waardoor de ontworpen electrische spoor wegen zullen loopen, is thans een kaart dier spoorwegen ter bezichtiging van belangstellenden nedergelegd. Daarbij is gevoegd de volgende omschrijving, waarvan wij de voornaamste deelen cursief gedrukt hebben. De weg, die bovengenoemde electrische lijnen zullen volgen, wordt als volgt vastgesteld. A. De electrische spoorlijn (hoofd-lijn). Deze begint aan het station W. P. te Amsterdam, loopt 1800 M. tot ten zuiden van het ontworpen viaduct, langs den Rijksstraatweg Amsterdam—Laren, evenwijdig en westelijk van den bestaanden spoorweg ArasterdamUtrecht en het - rangeer-emplacement Duivendrecht, buigt dan dalende westelijk af, passeert de Weespertrekvaart met een beweegbare brug, buigt dan oostelijk en gaat onder de spoorlijn door. Verder recht-uit' in oostelijke richting, ongeveer evenwijdig met den straatweg MuidenLaren en kruist den straatweg naar Utrecht 300 M. zuidelijk van de Duivendrechtsche brug en de Diemerlaan 700 M. ten zuiden van Diemerbrug „a niveau". Even voorbij genoemde laan gaat de lijn onder de ontworpen ringlijn om Amsterdam door, stijgt en gaat met een hooge beweegbare tirug over de Weesper trekvaart en tevens over den weg daarlangs, daalt dan en gaat onder de spoorlijn AmsterdamHilversum door1 en passeert met een hooge brug (even hoog als de bestaande spoorbrug) het Merwedekanaal. De lijn daalt dan in den polder, kruist de Papelaan „a niveau",-de V'echt met een lage beweegbare brug en de uitwatering van het Naardermeer met een lage vaste brug. Na een buiging in zuidelijke richting gaat de lijn, nagenoeg evenwijdig aan den Rijksstraatweg Amster-, damLaren, in zuid-oo|telijke richting naar Naarden. Bij de Hakkelaarsbrug is een kruising „a niveau" van den weg de zoogenaamde Goog. Hier is de aftakking naar Muiderberg. De hoofd-lijn gaat over korten afstand door het Naardermeer, en splitst zich in de hoofd-lijn naar Naarden en Laren in rechte strekking, en den zijtak naar Bussumwest en Hilversumwest. De hoofdlijn NaardenLaren kruist den weg NaardenNaardermeer „a niveau", klimt dan en pas seert de Karnemelksloot met een vaste brug, daalt dan tot op het Maaiveld en gaat zoo door naar de Bussummervaart, stijgt met een kleine oostelijke buiging een weinig en passeert deze op gelijke hoogte als de bestaande brug bij de Galgesteeg. De lijn stijgt tot op 100 M. ten noorden van den Blaricummerweg en passeert den Rijksstraatweg NaardenLaren met een hoog viaduct. De lijn blijft hoog, loopt evenwijdig met den Blaricummerweg en bereikt weldra de hooge gronden van het Gooi. Nu kruist zij met een vaste brug de verbindingsvaart van

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Bouwwereld 1918-1923 | 1922 | | pagina 2