424
DE BOUWWERELD.
Het bovenstaande bericht in het „Algemeen Handels
blad" doet zien, dat de vreeselijke schennis van de
Gooische schoonheid, die van het aanleggen der
nieuwe lijnen het gevolg zal zijn, de spoorweg
maatschappijen niet afschrikt, haar plannen te ver
wezenlijken.
Het zal noodig zijn, dat het rapport der Staats
commissie worde openbaar gemaakt, eer de concessie
wordt verleend.
En bovendien zal het noodig zijn, dat de Staat der
ia. GEMENGDE BERICHTEN B
Instituut voor Bouwkunst.
Den leden van bovengenoemd Instituut wordt mede
gedeeld, dat het weekblad „De Bouwwereld" van
1922 af hun niet meer als lid der Vereeniging zal worden
toegezonden.
Als abonné kan men zich echter aanmelden bij den
Uitgever.
Nederlanden, nu de Nederlandsche Spoorwegèn
waarbij hij zoo na betrokken is, in zulk een desolatetï
toestand verkeeren eens overwege, of zij in dezen*
tijd van „versobering" met plannen mogen komen, die
millioenen zullen vorderen.
De heer Henri Polak, Lid van de Eerste Kamer
der Staten-Generaal, heeft inmiddels omtrent deze zaak
vragen aan den Minister van Waterstaat gesteld.
1
De Dam te Amsterdam. Aan den gemeenteraad van Amsterdam
is het volgende adres gezonden.
„Het Dagelijksch Bestuur van den Bond Heemschut, die zich
het behouden van de schoonheid in Nederland ten doel stelt,
nam kennis van het ontwerp tot het verbeteren van den Dam,
door Burgemeester en Wethouders ingediend.
Dit ontwerp bedoelt, de treden, die Jacob van Campen
voor' den ingang van het voormalig Stadhuis ordonneerde, te
doen verdwijnen en te vervangen door een térras met opritten
aan wederszijden.
Daar door zulk een terras de schoonheid van het gedenk-
teeken ernstige schade zou lijden en een meesterstuk onzer
zeventiende-eeuwsche bouwkunst, dat toch al, van binnen,
door de veranderingen, in 1808 gemaakt, bedorven werd
zonder eenige noodzakelijkheid ook van buiten zou worden
geschonden, verzoekt het Dagelijksch Bestuur Uwen Raad met
den meesten aandrang, dit terras niet te doen aanbrengen".
Oude Amsterdamsche winkels. Het Kerstnummer van „De
Winkelier", het officieele orgaan van de Algemeene Winkeliers-
vereeniging, geeft een belangwekkende reeks van kieken van oude
Amsterdamsche winkels. Op kunstdrukpapier gedrukt en goed
toegesteld, vindt men daar o.a. de Kalverstraat in 1865 met den
winkel van Buffa, onlangs verkocht; de oude winkeltjes rond
de N. Z. Kapel; een interieur van den „Grand Bazar" van
Cossa in de Kalverstraat hoek Olieslagerssteeg (volgens
teekening van Joh. Braakensiek); het Muntplein in 1889; een
ouderwetsche étalage van Ziegelaar in de Kalverstraat in
1865; de spreekwoordelijk geworden .winkel van Sinkel" op
den Nieuwendijk in 1821 en de kortgeleden afgebroken, typisch-
ouderwetsche kruidenierswinkel „De Bloeiende Theeboom" uit
de Vijzelstraat.
De nieuwe verkeersweg Den Haag—Rotterdam. Het „Vad."
meldt, dat de Minister van Waterstaat het ontwerp van den
hoofdingenieur Van Heyst voor een nieuwen verkeersweg
Den Haag—Rotterdam heeft goedgekeurd. Het ontwerp is thans
bij de provinciale griffie, die het, krachtens de Onteigenings
wet, aan de burgemeesters van de gemeenten, die het aangaat,
zal toezenden.
De weg begint bij de Hoornbrug. De opritten van beze brug
worden gewijzigd en vermoedelijk wordt, om het vele open
draaien te vermijden,'Tiet niveau der brug een weinig verhoogd.
De weg gaat dan ongeveer 650 M. achter den bestaanden
Delfschen weg, buigt oostwaarts, kruist de Brasserskade bij
den voormaligen tol, loopt oostelijk van Delft, kruist de Twee-
molenfjesvaart oostelijk van de schutsluis, loopt in een boog
om de bebouwing van den Wippolder en gaat, de diepe droog
makerijen zooveel doenlijk mijdend, naar Overschiet Op onge®
veer 350 M. oostelijk van de Lage Brug gaat de weg de Rotter-
damsche Schie over en bereikt op ongeveer 800 M. vóór de
Schans den bestaanden weg OverschieRotterdam.
Op dit punt eindigt de nieuwe weg, voor zoover de aanleg
van rijkswege betreft. Van hier zijn namelijk in het uitbreiding
plan van Rotterdam nieuwe ruime straten ontworpen en deze
zullen de voortzetting naar het centrum der stad vormen.
De weg gaat door de polders Nieuwe Broekpolder, Oude
Broekpolder, Droogmakerij, Kleine Vrijenbansche polder, Bies-
landsche Bovenpolder, Noordpolder van Delfgauw, Zuidpolder
van Delfgauw, Ackerdijksche polder, Schieveensche polder,
Hoog Zestienhovensche polder, Nieuw- of Kleinpolder en de
polder Blijdorp.
Het ontwerp voorziet in vaste bruggen voor den overgang
van de vaarten bij Delft, alsook van de Zwet. Ook komt er
een vaste brug over de Rotterdamsche Schie en deze brug wordt
zoo hoog, dat de wegen er onder door kunnen worden geleid.
De weg heeft een lengte van 15.2 K.M., waarvan 3.4 K.M.
in de gemeente Rijswijk, 4 6 K M. in de gemeente Delft, 2.8
K.M. in de gemeente Pijnacker en 4 4 K.M. in de gemeente
Overschie gelegen zijn.
Men wil aan den weg een kruinbreedte geven van 32.50 M.
Deze zal worden verdeeld als volgt: 14 M. rijweg, 5 M.
rijwielpad, twee voetpaden elk van 3 M. Er is op tramaanleg
gerekend. Het plan is, vier rijen boombeplanting aan te brengen.
Rijweg en paden worden echter niet op die breedte aangelegd.
Er blijven bermen tusschen, welke voorloopig nog breed
zullen zijn, maar die vervallen als het noodig blijkt, rijwegen
paden te verbreeden.
Een grootsch uitbreidingsplan voor Rotterdam—Zuid.
Toen eenige weken geleden het Nederlandsch Instituut voor
Volkshuisvesting een bezoek bracht aan den „betonbouw" en
het Tuindorp Vreewijk op den Linker Maasoever te Rotterdam,
maakte de directeur van het Tuindorp, de heer Schaly, bij de
ontvangst in het Jagershuis gewag van grootsche uitbreidings
plannen, die zelfs het geheele eiland IJselmonde omvatten. De
directie der N. V. „Eerste Rotterdamsch Tuindorp" doet ons
thans ontwerpen voor bebouwing van den overkant der
rivier toekomen. Commissarissen, de heeren K. P. v. D.
Mandele en J. Mees P.Rz. zeggen in een brief, die daarbij
gevoegd is:
„Onze architecten, die van ons de order ontvingen een
ontwerp te maken voor den ganschen tuindorpgordel aan den
Linker-Maasoever, hebben terecht gemeend, dat zij hunne ta<ik