424 DE BOUWWERELD. Het bovenstaande bericht in het „Algemeen Handels blad" doet zien, dat de vreeselijke schennis van de Gooische schoonheid, die van het aanleggen der nieuwe lijnen het gevolg zal zijn, de spoorweg maatschappijen niet afschrikt, haar plannen te ver wezenlijken. Het zal noodig zijn, dat het rapport der Staats commissie worde openbaar gemaakt, eer de concessie wordt verleend. En bovendien zal het noodig zijn, dat de Staat der ia. GEMENGDE BERICHTEN B Instituut voor Bouwkunst. Den leden van bovengenoemd Instituut wordt mede gedeeld, dat het weekblad „De Bouwwereld" van 1922 af hun niet meer als lid der Vereeniging zal worden toegezonden. Als abonné kan men zich echter aanmelden bij den Uitgever. Nederlanden, nu de Nederlandsche Spoorwegèn waarbij hij zoo na betrokken is, in zulk een desolatetï toestand verkeeren eens overwege, of zij in dezen* tijd van „versobering" met plannen mogen komen, die millioenen zullen vorderen. De heer Henri Polak, Lid van de Eerste Kamer der Staten-Generaal, heeft inmiddels omtrent deze zaak vragen aan den Minister van Waterstaat gesteld. 1 De Dam te Amsterdam. Aan den gemeenteraad van Amsterdam is het volgende adres gezonden. „Het Dagelijksch Bestuur van den Bond Heemschut, die zich het behouden van de schoonheid in Nederland ten doel stelt, nam kennis van het ontwerp tot het verbeteren van den Dam, door Burgemeester en Wethouders ingediend. Dit ontwerp bedoelt, de treden, die Jacob van Campen voor' den ingang van het voormalig Stadhuis ordonneerde, te doen verdwijnen en te vervangen door een térras met opritten aan wederszijden. Daar door zulk een terras de schoonheid van het gedenk- teeken ernstige schade zou lijden en een meesterstuk onzer zeventiende-eeuwsche bouwkunst, dat toch al, van binnen, door de veranderingen, in 1808 gemaakt, bedorven werd zonder eenige noodzakelijkheid ook van buiten zou worden geschonden, verzoekt het Dagelijksch Bestuur Uwen Raad met den meesten aandrang, dit terras niet te doen aanbrengen". Oude Amsterdamsche winkels. Het Kerstnummer van „De Winkelier", het officieele orgaan van de Algemeene Winkeliers- vereeniging, geeft een belangwekkende reeks van kieken van oude Amsterdamsche winkels. Op kunstdrukpapier gedrukt en goed toegesteld, vindt men daar o.a. de Kalverstraat in 1865 met den winkel van Buffa, onlangs verkocht; de oude winkeltjes rond de N. Z. Kapel; een interieur van den „Grand Bazar" van Cossa in de Kalverstraat hoek Olieslagerssteeg (volgens teekening van Joh. Braakensiek); het Muntplein in 1889; een ouderwetsche étalage van Ziegelaar in de Kalverstraat in 1865; de spreekwoordelijk geworden .winkel van Sinkel" op den Nieuwendijk in 1821 en de kortgeleden afgebroken, typisch- ouderwetsche kruidenierswinkel „De Bloeiende Theeboom" uit de Vijzelstraat. De nieuwe verkeersweg Den Haag—Rotterdam. Het „Vad." meldt, dat de Minister van Waterstaat het ontwerp van den hoofdingenieur Van Heyst voor een nieuwen verkeersweg Den Haag—Rotterdam heeft goedgekeurd. Het ontwerp is thans bij de provinciale griffie, die het, krachtens de Onteigenings wet, aan de burgemeesters van de gemeenten, die het aangaat, zal toezenden. De weg begint bij de Hoornbrug. De opritten van beze brug worden gewijzigd en vermoedelijk wordt, om het vele open draaien te vermijden,'Tiet niveau der brug een weinig verhoogd. De weg gaat dan ongeveer 650 M. achter den bestaanden Delfschen weg, buigt oostwaarts, kruist de Brasserskade bij den voormaligen tol, loopt oostelijk van Delft, kruist de Twee- molenfjesvaart oostelijk van de schutsluis, loopt in een boog om de bebouwing van den Wippolder en gaat, de diepe droog makerijen zooveel doenlijk mijdend, naar Overschiet Op onge® veer 350 M. oostelijk van de Lage Brug gaat de weg de Rotter- damsche Schie over en bereikt op ongeveer 800 M. vóór de Schans den bestaanden weg OverschieRotterdam. Op dit punt eindigt de nieuwe weg, voor zoover de aanleg van rijkswege betreft. Van hier zijn namelijk in het uitbreiding plan van Rotterdam nieuwe ruime straten ontworpen en deze zullen de voortzetting naar het centrum der stad vormen. De weg gaat door de polders Nieuwe Broekpolder, Oude Broekpolder, Droogmakerij, Kleine Vrijenbansche polder, Bies- landsche Bovenpolder, Noordpolder van Delfgauw, Zuidpolder van Delfgauw, Ackerdijksche polder, Schieveensche polder, Hoog Zestienhovensche polder, Nieuw- of Kleinpolder en de polder Blijdorp. Het ontwerp voorziet in vaste bruggen voor den overgang van de vaarten bij Delft, alsook van de Zwet. Ook komt er een vaste brug over de Rotterdamsche Schie en deze brug wordt zoo hoog, dat de wegen er onder door kunnen worden geleid. De weg heeft een lengte van 15.2 K.M., waarvan 3.4 K.M. in de gemeente Rijswijk, 4 6 K M. in de gemeente Delft, 2.8 K.M. in de gemeente Pijnacker en 4 4 K.M. in de gemeente Overschie gelegen zijn. Men wil aan den weg een kruinbreedte geven van 32.50 M. Deze zal worden verdeeld als volgt: 14 M. rijweg, 5 M. rijwielpad, twee voetpaden elk van 3 M. Er is op tramaanleg gerekend. Het plan is, vier rijen boombeplanting aan te brengen. Rijweg en paden worden echter niet op die breedte aangelegd. Er blijven bermen tusschen, welke voorloopig nog breed zullen zijn, maar die vervallen als het noodig blijkt, rijwegen paden te verbreeden. Een grootsch uitbreidingsplan voor Rotterdam—Zuid. Toen eenige weken geleden het Nederlandsch Instituut voor Volkshuisvesting een bezoek bracht aan den „betonbouw" en het Tuindorp Vreewijk op den Linker Maasoever te Rotterdam, maakte de directeur van het Tuindorp, de heer Schaly, bij de ontvangst in het Jagershuis gewag van grootsche uitbreidings plannen, die zelfs het geheele eiland IJselmonde omvatten. De directie der N. V. „Eerste Rotterdamsch Tuindorp" doet ons thans ontwerpen voor bebouwing van den overkant der rivier toekomen. Commissarissen, de heeren K. P. v. D. Mandele en J. Mees P.Rz. zeggen in een brief, die daarbij gevoegd is: „Onze architecten, die van ons de order ontvingen een ontwerp te maken voor den ganschen tuindorpgordel aan den Linker-Maasoever, hebben terecht gemeend, dat zij hunne ta<ik

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Bouwwereld 1918-1923 | 1921 | | pagina 6