DE BOUWWERELD. 423 Van Campen de vier hoeken van zijn gebouw door houten zolderingen heeft gedekt, die door Jonische zuilen worden gedragen, ziet men in de Oosterkerk die zuilen niet, doch heeft StalpaerT in de hoeken steenen kruisgewelven gemaakt. De houten, elkander kruisende, tongewelven zijn in de twee kerken het zelfde, doch terwijl die te Haarlem onder één dak met het overige gebracht zijn, heeft Stalpaert de middenpartij verhoogd, en van afgewolfde daken voor zien, waaruit een sierlijke koepeltoren omhoog rijst. Zoo is een zeer fraai silhouet ontstaan. Dat dit te Haarlem niet kon worden verkregen, werd veroorzaakt door den toren van Lieven de Key, die moest worden behouden. Van binnen is de Oosterkerk tamelijk eenvoudig, maar als „ruimtekunst" zooals men dit tegenwoordig noemt, is zij zeer goed geslaagd. De pijlers van het binnenste kwadraat zijn met Jonische pilasters ver sierd, doch overigens zijn geen ornamenten aan wezig. Een vergelijking met de Noorderkerk, die een halve eeuw vroeger door Hendrik de Keyser is ont worpen, doet zien, hoezeer de bouwkunst in dien tijd is veranderd. Stalpaert had, toen hij de Oosterkerk te bouwen kreeg, reeds twee kerken voltooid, die men als „voor studies" beschouwen kan. De eerste, te 's Graveland, dagteekent van 1665; hier zijn in de hoeken van het kruis lagere beuken geplaatst. In de kerk te Oudshoorn, van 1669, zijn die beuken weggelaten, zoodat hier een kruis den plattegrond vormt. Te Oudshoorn bleven ook de gekleurde vensters bewaard, die Stalpaert ter verlevendiging van het interieur bedoeld had. Ook de Oosterkerk was daarop berekend; er moeten daar geschilderde ramen geweest zijn, waarvan echter niets is overgebleven. Merkwaardig is bij de Oosterkerk, dat de ton gewelven van het kruis ten deele voor de vensters van de bovenste verdieping zijn aangebracht, zoodat die vensters zich van binnen anders vertoonen, dan van buiten. Het schijnt, dat die gewelven eerst in de kap bedoeld waren, zoodat dan een basilikaal effect zou zijn verkregen en de kerk meer rijzig zich zou hebben 1 vertoond. Nu is de oplossing dezelfde, als Jacob van Campen in de Nieuwe Kerk te Haarlem van het vraag stuk had gegeven. De kapbalken, die onder de houten gewelven al in de middeneeuwen gemaakt waren en die ook in de Zuider- en de Noorderkerk nog worden aangetroffen, wilde Stalpaert niet in het gezicht laten. Daarom bleef hem slechts over, de gewelven onder die kapbalken te maken, zooals dit in de Groote Kerk te Haarlem en de Westerkerk te Amsterdam- was gedaan. Dat hij, om dit te kunnen doen, de vensters ten deele moest bedekken, heeft hem blijkbaar minder gehinderd, dan dat de kapbalken in het gezicht bleven. DE ELECTRIF1CATIE DER GOOISCHE TRAM "aar wij vernemen wordt thans spoedig het verleenen der definitieve concessie aan de Gooische Stoomtrammaatschappij verwacht. De opmerkingen, gemaakt in het rapport der door de regeering benoemde, speciale commissie, die tot taak had na te gaan, in hoeverre het natuurschoon door de geprojecteerde lijnen zou worden geschaad, zijn aan het Departement van Waterstaat nauwkeurig onderzocht. Er worden dan ook in die lijnen eenige veranderingen aangebracht; zij zijn echter niet van grooten invloed op het oorspronkelijke plan. Zoo zal de tramlijn, aanvankelijk gedacht op ongeveer tweehonderd meter afstand van het Naardermeer, om die bekende broedplaats van vogels zoo min mogelijk te storen, verder worden gelegd. Een andere afwijking van het ingediende project geldt het spoor op den nieuwen straatweg Amsterdam Amersfoort. Bij Naarden zou de tram aanvankelijk gaan langs de vesting. Sedert heeft echter de kweeker Smit zijn terreinen aan het Rijk verkocht, de gronden zullen worden gebruikt voor de verbreeding van den straatweg AmsterdamAmersfoort. De lijn komt nu zuidelijker. De richting wordt dus de volgende: Van de Weesperpoort naar den Omval, onder den spoorweg door, tot aan de zuidzijde van Diemen, dan linea recta naar de kom van Muiden, zuidzijde. Bij dat punt buigt het tramspoor om en gaat, wederom in rechte lijn, op vrij grooten afstand voorbij Naarden naar Bussum. Dan gaat de weg van Bussum in rechte lijn naar den Tafelberg en komt uit dicht bij het terrein waar de provinciale waterleiding is geprojecteerd. Een tweede, aan de lijn AmsterdamBussum evenwijdig loopende trambaan gaat van de Hakkelaarsbrug naar het westelijk deel der bebouwde kom van Bussum en vandaar naar de Schuttersheide bij Hilversum. De be staande lijn Hilversum, Laren, Blaricum, Huizen, Bussum krijgt éen gewijzigde richting van de Valkeveensche laan tot aan het station NaardenBussum. Die lijn zal „stadslijn" blijven; de groote verbinding van het Gooi met Amsterdam wordt electrisch spoor. Muiderberg blijft met een zijlijntje aan het nieuwe net verbonden. Weesp blijft er buiten, omdat dit een goede spoorweg verbinding met Amsterdam heeft. Na het „afkomen" der concessie heeft ter visie-legging plaats ter secretarie van de verschillende gemeenten en beslissen Gedepu teerden over eventueel ingekomen bezwaren.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Bouwwereld 1918-1923 | 1921 | | pagina 5